Tasub teada

Pilli ostmise meelespea

Kuna analoogset ja praktilist infot on raske leida, panen siia kirja mõned asjad, mida peaks meeles pidam poest uue pilli ostmisel.

Poes müüdavatel pillidel võivad tulla ette sellised vead:

  • Kael võib olla nii kõver, et ei aita vardast pingutamine (tavaliselt vana tüüpi ühepoolsete varraste puhul).  Sellisel juhul tuleb astmetraat välja võtta, sõrmlaud sirgeks lihvida ja uuesti astmetraat paigaldada ja lihvida. See on kallis remont.
  • On juhtumeid, et varras ei allu üldse pingutamisele. Ilmselt on sattunud paigaldamisel kuhugi liiga palju liimi ja kitarri kaela varras on kinni kiilunud. Seda viga odavamal pillil ei tasu üldse parandada. Seepärast tasub ostmisel veenduda, et kaela varras töötab.
  • Kaela puit kuivab  juba mõne aastaga kokku ja pill vajab astmetraadi tasanduslihvi. Üldiselt vajab enamik odavaid poes müüdavaid pille astmetraadi  tasandamist, vahel isegi mõned kallimad. Peale lihtkuivamise toimuvad puidus veel vaikude kristalliseerumise protsessid, mis võivad kesta kümneid aastaid. Kõige selle aja jooksul puu võib muutuda ja ennast liigutada.
  • Puu muudab end eriti tugevalt piki süüd (need on puidus silmaga nähtavad jooned), sellepärast ole ostmisel hoolikas jälgima pilli kaela puidusüü jooni. Kui kitarri kaela puidu süü teeb kõveraid jonkse, siis selline kael kuivab varsti jälle jälle kõveraks vastavalt nendele joontele. Sirge süüga puit kõveraks ei kuiva. Ja vanast puidust tehtud kaelaga pole üldse selliseid probleeme, aga poest neid pille ei leia.
  • Astmetraadid e. krihvid on nii ebatäpselt paigaldatud, et pilli pole võimalik üldse häälde saada. Seda saab kindlaks teha kas shablooni abil või olukorras, kus oktavid on välja reguleeritud ja peal on suhteliselt uued keeled. Lihtsam tee on kvaliteetse kromaatilise tüüneriga  kael alt üles üle kontrollida. Kõige kindlam kontrollimiseks on esimene keel (kõige peenem), sest selle oktav asub nullpunktis. Kui siis mõned astmed on kas liiga madalad või kõrged, on karta astmetraatide vale paigutust. Sellist viga kohtab isegi kallite ja kuulsate pillifirmade pillide juures. Tänapäeval toodetakse tohutul hulgal selliseid pille, mille kaelad ei häälestu.
  • Kui ainult esimesed kaks-kolm astet on kõrged, võib probleem olla ülasadula vales asukohas.
  • Akustilistel kitarridel võib vahel esineda selline viga, et kaela ja korpuse vaheline nurk on liiga väike, nii et ei saa enam keeli madalamaks lasta. Tuleb hakata roopi madalamaks hööveldama. Seda viga tunneb ära nii, et keeled on kaela kohal liiga kõrgel ja roobil olev luu (sadul) ulatub ainult hästi vähe puidust välja.
  • Akustilistel kitarridel võib  olla veel selline viga, et oktavid ei häälestu ja see on märk roobi ebatäpsest paigaldusest. Ümber ehitamine on suhteliselt keeruline, kuigi võimalik. NB! Testida saab ainult uute keeltega, sest vanade keeltega oktavid venivad tugevalt madalamaks. Ka mängimata keeled, mis on pilli peal mitu aastat pinge all seisnud, pole enam uued, vaid on välja veninud. Kui akustilisel kitarril kopmenseerida kaela sadulat, siis muutub ka roobi sadula asukoht ja seda tuleb samuti kompenseerida.
  • Pilli ostmisel ei soovita liiga palju otsustada välimuse järgi, kuigi hea kitarr on tavaliselt püütud ehitada ka kauniks. Rohkem on mõtet vaadata kõla ja mängitavust, sest see on pilli esmane funktsioon. Tihti on pilli välimus üles klantsitud, aga sisu on nõrk. Tasub ennekõike veenduda, kas heli on puhas, ilma lisanditeta (sirinad, plärinad, kõrinad, teatud ebameeldivad sagedused) ja kas kael on käele mugav. Heal pillil on ka omanäoline tämber. Tasub ka jälgida, kas kõrged ja madalad helid on omavahelises balansis. Mõni pill annab ainult madalat kõminat. Kõige paremini peaksid kõlama keskmised sagedused, sest need on, mis teevad kitarri kuuldavaks ka kaugemalt distantsilt.
  • Keeltel on ka üpris suur roll pilli kõla tekitamisel. Igal pillil on oma pinge (nimetame seda jõuks, millega pill paneb vastu keeltele). Sellest tuleneb ka fakt, et samad keeled on ühe kitarri peal nagu lõdvemad ja teise kitarri peal rohkem pingul. Nõrga jõuga pillil ei tohiks kasutada liiga jämedaid keeli, sest nii “puuakse” heli kinni. Heli võib olla küll tugev, aga kaob ära instrumendi omapärane tämber ja pill kaotab tundlikkuse ja enam “ei ela”. Samas on huvitav füüsika see, et õrnema pilli peal on tugevamad keeled pehmemad mängida. Keelte pinge õige suhe pilli oma pingega paneb kõla kandma ja lendama. Sellepärast võib kogeda pärast esimest keeltevahetust ka suurt üllatust – ei tunne nagu pilli äragi. Kui asi kaldus halvemuse poole, tasub kasutada pilli tootja pakutud keeli või otsida muid sobivamaid. Kuigi toodetakse ka viletsaid keeli pole üldises mõttes häid ja halbu keeli olemas. Kuna pillid on tavaliselt väga erinevad, siis on ka keeled kas sobivad või mittesobivad. Tasub vaeva näha, et leida oma kitarrile õiged keeled peale.

 

Click to access the login or register cheese
x Logo: Shield
This Site Is Protected By
Shield